اخبار در یک نگاه


امروز : چهارشنبه 2 خرداد 1397

تولید بیش از 30 هزار گواهی اسقاط که بلااستفاده باقی مانده است

به گزارش خبرگذاران، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به اینکه تولید گواهی به پایین ترین میزان در سالهای اخیر رسیده است ، اظهار داشت : متاسفانه با کاهش تولید گواهی و مشکلات ایجاد شده در جریان اسقاط ، بخشی از مراکز اسقاط در کشور تعطیل شده است.

مصطفی جودی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، اظهار داشت : هم اکنون بیش از 30 هزار گواهی اسقاط در صفحات شخصی مراکز اسقاط و بازیافت باقی مانده که به جهت توقف ثبت سفارش بازار فروش ندارند.

وی تصریح کرد : از آنجا که مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را با قیمت 3 میلیون خریداری و نگهداری می کنند این مساله منجر به خواب سرمایه در این مراکز شده و متاسفانه این جریان مشکلات اقتصادی  بسیار زیادی را گریبان گیر این شرکتها نموده است.

وی با اشاره به تعطیلی حاکم بر مراکز اسقاط ، افزود : قطعا اگر به آمار رجوع شود مشاهده می شود که بسیاری از مراکز اسقاط عملا تعطیل شده و فعالیتی ندارند و معدودی هم که فعالیت دارند با امارهای بسیار پایین  فعالیت می کنندو نگاه شان به این است که شاید آمار تغییر کند.

کاهش بیش از 50 درصدی تولید گواهی اسقاط

به گفته وی در حال حاضر تولید گواهی در مراکز اسقاط بیش از 50 درصد کاهش یافته است به طوری که در این شرایط کمتر از 50 در صد از مراکز اسقاط نیز مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به وجود 200 مرکز اسقاط دارای پروانه در کشور  فزود : بر اساس مصوبه دولت باید سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود در حالی که هم اکنون 10 تا 15 درصد ظرفیت مراکز فعال است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در ادامه به ابلاغ قانون هوای پاک توسط ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : حدود 3 ماه از ابلاغ قانون هوای پاک توسط ریاست جمهوری می گذرد در حالی که بندهای مهمی از قانون هوای پاک به تعریف نقش دولت در این زمینه پرداخته است .

جودی افزود : بر اساس این قانون در بودجه سال جاری دولت باید اعتباراتی را در ردیف بودجه مانند ارائه وام های 10 ساله با سود 4 درصد را برای جایگزینی خودروها اختصاص دهد.

وی افزود : در این قانون در بندی صراحتا اعلام شده است که مالکان حقیقی و حقوقی خودروهای فرسوده موظند خودروهایی را که به سن فرسودگی می رسند را از رده خارج کنند و موظفند لاشه این خودروها را در یکی از شرکتهای بیمه معتبر ،بیمه نمایند که بر این اساس کارگروهی متشکل از سازمان محیط زیست ، وزارت صنعت و معدن ، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی ایران تشکیل و موظف گردید ظرف 3 ماه آیین نامه اجرایی این بند قانونی را به تصویب هیات دولت برساند . 

ادامه مطلب...

تشکیل جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در این آینده

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران از برگزاری سومین جلسه کارگروه آلودگی هوا در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگذاران، امین افتخار از تشکیل سومین نشست  پی در پی و هفتگی کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه (۵ آذر ماه) در محل استانداری تهران پس از وقفه یک هفته‌ای به علت تعطیلی یکشنبه (۲۸ آبان) خبر داد و گفت: در جلسه قبل با حضور استاندار تهران، روند پیشرفت مصوبات دولت درخصوص برنامه جامع آلودگی هوای تهران پی گیری و دستگاه‌های منابع طبیعی، صنعت، معدن و تجارت و پخش و پالایش گزارش فعالیت های خود را ارائه دادند و در این نشست تعداد دیگری از دستگاه‌های مسئول درباره اقدامات خود به ارائه گزارش خواهند پرداخت.

افتخاربا اشاره به اینکه ما همچنان در تعدادی از روزهای سال در تهران هوای ناسالم را تجربه می‌کنیم،اظهارکرد: هرچند وضعیت کیفی هوا به لحاظ بسیاری از پارامترها در مجموع نسبت به سال‌های قبل بطور میانگین بهتر شده است. با این حال برای بهبود کیفیت هوای استان تهران کار بیشتری نیاز است.

وی با بیان اینکه نگاه مردم، نظرات و انتقادات آن‌ها همچنین مشارکت و همراهی شهروندان در مدیریت آلودگی هوای تهران و سایر موضوعات، برای دستگاه محیط زیست اهمیت دارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در موضوعات زیست محیطی از نظر شهروندان آگاه شویم و معمولاً این کار به صورت ادواری از طریق نظرسنجی سایت محیط زیست استان به نشانی www.tehran-doe.ir و بطور مدون با دریافت پیامک‌ها و گزارش‌های مردمی به وسیله سامانه ۵۰۰۰۴۰۴۴ انجام می شود.

افتخار با اشاره به اینکه در آخرین نظرسنجی انجام شده از طریق سایت محیط زیست استان تهران مهمترین چالش زیست محیطی استان تهران از نگاه شهروندان پرسش شد، گفت: در این نظرسنجی چهار موضوع آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی، پسماندها،کمبود فضای سبز و حمل و نقل ناکارآمد درون شهری گزینه‌های پیش روی شهروندان بود که موضوع آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی با ۴۵.۷۴ درصد از نظر مردم به عنوان مهمترین چالش محیط زیستی استان تهران بیشترین رای را به خود اختصاص داد.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران ادامه داد: در این خصوص پسماندها با ۱۲.۲۲ درصد، کمبود فضای سبز با ۹.۰۸درصد و حمل و نقل ناکارآمد درون شهری با ۳۲.۹۶ درصد آراء مردم را کسب کردند. 

ادامه مطلب...

انحصار در جاده، تنها راه رقابت با بخش خصوصی؟!

سازمان راهداری که در طول سال‌های گذشته با وجود برنامه‌ریزی برای ارائه‌ تسهیلات جدید به راننده‌های خودروهای عمومی فرسوده نتوانسته تغییری جدی در این فضا ایجاد کند، به نظر می‌رسد تنها راه حفظ فضای فعلی را ادامه انحصار و جلوگیری از ورود نرم‌افزارها و امکانات جدید به این عرصه می‌داند.

به گزارش خبرگذاران، کشاورزیان که چندی قبل نیز در صحبت‌هایی اعلام کرده بود اجازه حضور اسنپ و نرم‌افزارهای مسافربری این چنینی را در جاده‌های برون‌شهری نخواهد داد، بار دیگر بر موضع قبلی خود تاکید کرده و این بار حضور این سیستم‌ها در فعالیت‌های برون شهری را غیرمنطقی دانسته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده هدف از ایجاد اسنپ‌ها حمل‌ونقل درون شهری بوده و هیچ‌گونه برنامه‌ای برای خدمات در برون شهری نداشته و منطقی نیست که در برون شهری از آنها استفاده شود.

هرچند تاکنون نرم‌افزارهای وارد شده به عرصه جابه‌جایی مسافران درون شهری برنامه‌ای دقیق برای ورود به جاده‌های بین‌شهری ارائه نکرده‌اند، اما این صحبت‌های دنباله‌دار نشان می‌دهد در صورت برنامه ریزی نیز امکان ورود به این عرصه برای آنها وجود نخواهد داشت. 

ادامه مطلب...

مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود

سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود.

به گزارش خبرگذاران، حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور  در یک برنامه رادیویی با بیان این مطلب گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند. 

ادامه مطلب...